دوستداران آب و محیط زیست- از آب مجازی چه می‌دانید؟

دوستداران آب و محیط زیست- از آب مجازی چه می‌دانید؟

سوالات، جزوات، مقالات، پاورپوئنت‌ها و دیگر مطالب مرتبط با رشته آموزش محیط زیست(دانلود سوالات ارشد پیام نور)
دوستداران آب و محیط زیست- از آب مجازی چه می‌دانید؟

دوستداران آب و محیط زیست- از آب مجازی چه می‌دانید؟

سوالات، جزوات، مقالات، پاورپوئنت‌ها و دیگر مطالب مرتبط با رشته آموزش محیط زیست(دانلود سوالات ارشد پیام نور)

نهضت ملی نجات آب

آب را دغدغه مسئولین و مردم نمائیم چرا که ریشه مشکل آب در بی‌خبری است.

امروز باید همت و تلاش ارگان‌های متولی آب کشور و محیط زیست و همه اهل خرد و اندیشه که دسترسی به رسانه‌ای هر چند با مخاطب کم دارند باید همت و تلاش کنند تا آب، دغدغه همه مسئولین نظام و مردم شود. شاید خیلی خوشایند به نظر نرسد که برای ذهن مردم شریف ایران درگیری و تشویش دیگری ایجاد نمائیم اما باید در نظر داشت که آب جایگزین ندارد، می‌توان ده سال با موضوع هسته‌ای بازی کرد و گاهی داشت و گاهی نداشت گاهی تعلیق کرد و گاهی غنی‌سازی اما آب اینگونه نیست. آب خودِ زندگی است، آب جایگزین ندارد، تصمیم برای آب را نمی‌توان به فرداها سپرد. آب اگر تمام شود زندگی به پایان خواهد رسید در حالیکه خیلی تشویش‌های ذهنی که امروز مردم ما دارند مساوی با مرگ و نیستی نیست.... عموم مردم و مسئولین ما به استثناء تعدادی معدود، از اوضاع اسف‌بار آب بی‌خبرند.

عضو اندیشکده تدبیر آب: «دغدغه آب باید به موضوعی اجتماعی و محوری برای گفتمان مردم تبدیل شود. چون ‌اکنون این طور نیست مردم مشکل کم‌آبی را مشکل دولت می‌دانند و در زمان‌های بحرانی مشارکت نمی‌کنند، در حالی که دولت موظف به فرهنگ‌سازی، اقناع مردم و شکستن تصاویر کلیشه‌ای از آب است به این معنا که اکنون بیشتر مردم برای آب، ارزش آشامیدن یا شست‌وشو قائلند در حالی که منزلت آب در طبیعت چیزی بالاتر از این دو کارکرد است و ارزش زیستی آب و نقش کلیدی‌اش در بقای طبیعت تبیین نمی‌شود.[1]» صحبت از فرهنگ‌سازی خیلی زیباست اما همیشه روند، فرایند و یا شیوه عمل مطلوب در یک خانواده یا جامعه صرفاً با فرهنگ‌سازی حاصل نمی‌شود بلکه باید راه‌های دیگر هم مکمل فرهنگ‌سازی شود. گاهی وقت‌ها و خیلی چیزها، فرصت فرهنگ‌سازی را نمی‌دهد یا اینکه "فرهنگ‌سازی" نمی‌شود. در مجموع تجربه نشان داده که پای فرهنگ‌سازی در ایران لنگ است، لذا در مورد آب نباید منتظر اثر کارهای فرهنگی ماند بلکه باید عمل کرد حتی عمل قهری.[2] (طبیعتاً بعضی از مسائل هست که می‌تواند با فشار و استفاده از قوه‌ قهریه، هم ز‌مان با عملیات روانی، آن را به فرهنگ و عادت تبدیل کرد.)  البته هیچ کس منکر این نیست که برای نجات آب که همانا نجات زندگی است، در حوزه فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی باید با تمام امکانات کار کرد. امروز نیاز به "نهضت ملی نجات آب" داریم که همه مردم و مسئولین بدون نظر داشتن به منافع شخصی و گروهی و قومی باید در این جریان‌سازی شرکت کنند. فرهنگ صحیح مصرف در ایران وجود ندارد. مردم ما در همه چیز اسراف می‌کنند و همه چیز یعنی آب مجازی! کسانی که می‌خواهند برای مصرف بهینه آب فرهنگ‌سازی کنند باید آگاه باشند که ابتدا باید فرهنگ مصرف مردم را تغییر دهند.



[1] - گروه جامعه روزنامه جام جم/شناسه گزارش: 171740162254774794

[2] - حمیدرضا تشیعی، معاون شرکت مهندسی آبفای کشور-براساس مطالعات انجام شده در مرکز انرژی پایدار (CSE) در انگلستان، بیش از 90 تجربه عملیاتی بین المللی و طرح های پایلوت نشان می دهد که افزایش موثر قیمت صرفا برای پرمصرف ها می تواند مصرف آب را در طول سال تا 15 درصد و در تابستان تا 30 درصد کاهش دهد./خبرگزاری تسنیم/شناسه گزارش: 703622

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد